Kiedy jeść owoce?

Ostatnio zdarzało mi się łamać jedną z moich podstawowych zasad żywieniowych i dzięki temu przypomniałam sobie jak jest ona ważna.

Mówię tu o zasadzie dotyczącej spożywania owoców. Często spotykam się ze zwyczajem jedzenia owoców jako deseru. Czytałam jednak, że nie jest to dobre rozwiązanie, owoce powinno się jeść przed posiłkiem. 

owoce

Wytłumaczenie jest proste.

Owoce bardzo szybko się trawią (od 1/2 do 1 godziny), dlatego tylko jedzone na pusty żołądek szybko trafiają do jelita cienkiego i tam zostają ekspresowo strawione, a do naszego organizmu dostarczane są wszystkie ich dobroczynne składniki.
Jeżeli zjemy owoc po innym posiłku, zatrzymuje on się w żołądku, który zajęty jest trawieniem na przykład naszego śniadania albo obiadu. Owoce zaczynają więc gnić i fermentować, a my odczuwamy nieprzyjemne dolegliwości, np. wzdęcia. Nie wykorzystujemy też w pełni jego wartości odżywczych.

Dlatego owoce powinny stanowić osobny posiłek i być jedzone na czczo lub ok. 2h po innym posiłku.

Mnie to przekonuje, tym bardziej, że widzę pozytywne efekty stosowania się do tej zasady (a raczej negatywne nie stosowania ;)). Codziennie staram się zacząć dzień od owoców, nawet jeśli później dodaję je np. do owsianki. To nie jest trudne, porcję owoców przygotowuję i zjadam praktycznie zaraz po przebudzeniu, potem zajmuję się innymi rzeczami, aby za ok. pół godziny zjeść normalne śniadanie.

Uwaga: zasada ta nie powinna być stosowana przez diabetyków – jeśli chcemy uniknąć gwałtownych skoków cukru we krwi, lepiej zjeść owoc po posiłku niskoglikemicznym.


Kategorie: Odżywianie, Zdrowe ciało

W dużym skrócie - freelancerka, pasjonatka zdrowego i uważnego stylu życia, miłośniczka Warszawy, psów i kuchni roślinnej. LifeManagerka.pl to blog lifestylowy, którego tematem przewodnim jest szeroko pojęte, umiejętne zarządzanie swoim własnym życiem. Począwszy od odpowiedniego odżywiania i regularnej aktywności fizycznej, poprzez rozwój osobisty, a skończywszy na licznych detalach, które czynią nasze życie lepszym, prostszym i szczęśliwszym.

  • coquille

    Sensowne to wytłumaczenie 🙂 Chociaż ja myślałam, że jest inaczej, że lepiej nie jeść owoców na czczo, bo zawarte w nich kwasy i soki, mogą podrażnić pusty żołądek. Znałam tylko teorię, że owoc to osobny posiłek (traktowany jako jeden w pięciu zalecanych) i osoby odchudzające się nie powinny ich jeść po godzinie 16:00.
    A co myślisz o jedzeniu owoców do kawy?

  • Jeśli chodzi o to podrażnianie żołądka to nie znalazłam potwierdzenia tego w żadnym fachowym artykule, tylko czasem przewija się to w wypowiedziach na forum. Może to ludzie sobie upraszczają że owoce bywają kwaśne, więc kwas podrażnia żołądek?
    Nie wiem, bardziej jednak ufam artykułom zalecającym spożywanie owoców na pusty żołądek, to jakoś bardziej do mnie przemawia nie tylko dlatego, że takich opinii jest więcej :).

    Owoce do kawy brzmią dla mnie jak abstrakcja 😀 kompletnie mi to do siebie nie pasuje, zresztą tak samo jak owoce do herbaty. Więc trudno mi się do tego odnieść, bo to dla mnie dwie zupełnie nie pasujące do siebie rzeczy :).

  • Mi też generalnie owoce do kawy nie pasują. Zazwyczaj do kawy jem coś słodkiego, ale czasem powstrzymuję się i jak już nie umiem wytrzymać, to biorę zamiast czekolady jakąś pomarańczę czy mandarynkę 😉

  • Pingback: O powrocie na dobrą drogę słów kilka | Life Manager-ka()

  • A co z łączeniem owoców z warzywami? Szukałam informacji na ten temat, niestety niewiele udało mi się dowiedzieć. Jestem ogromną fanką marchewki łączonej z jabłkiem i zależy mi na informacji o przyswajaniu wartości odżywczych z takiego mixu 🙂

    • Ja też nie spotkałam się z żadnymi wskazaniami lub przeciwwskazaniami na ten temat. Myślę, że możesz łączyć śmiało i że wszystko się dobrze przyswoi 😉

  • A ja przyznam że wlaśnie jestem w trakcie researchu dotyczącego owoców – i zaprzeczające sobie informacje doprowadziły mnie dziś do furii ORAZ frustracji…

    Przed, po, z tłuszczami, absolutnie bez, GRRR.

    • Ze wszystkim tak jest, trzeba wybrać w co się wierzy, a najlepiej wszystko sprawdzić na sobie. Ja się lepiej czuje jedząc owoce na czczo niż po obfitym posiłku. Choć według diety niskoglikemicznej powinnam raczej spożywać je po posiłkach.

  • Szczerze, o tym nie wiedziałam 🙂 ale sama przeważnie jem owoce jako przekąskę, między posiłkami 🙂