ZdrowoMania odc. 6 – suplementy diety, taniec brzucha, koktajl egzotyczny

Połowa miesiąca minęła, a to oznacza, że czas na nowy odcinek ZdrowoManii. Przedstawiam więc efekt mojej ostatniej pracy.

To był jak do tej pory najbardziej pracochłonny odcinek. Podczas wywiadu na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym powstała godzina materiału filmowego, a z tego musiałam wyciągnąć dwie 5 minutowe „pigułki”. W tej pierwszej mówimy o suplementach diety ogólnie, w drugiej (w jednym z kolejnych odcinków) zajmiemy się już bardziej konkretnymi witaminami i składnikami mineralnymi. Oprócz tego powstanie odcinek dodatkowy, już tylko dla osób naprawdę zainteresowanych tematem. Osobiście uważam, że ten odcinek dodatkowy będzie najcenniejszy, bo przy tych „właściwych” bardzo ogranicza mnie czas. Formuła programu jest bezlitosna i choć sama ją sobie narzuciłam, wiem że jakiekolwiek odstępstwa nie wyjdą ZdrowoManii na dobre.

zdrowomania

Wracając jednak do suplementów – mam z nimi trudną relację, gdyż sama przez długi czas uważałam się za osobę zdrowo odżywiającą się i niepotrzebującą tego typu wspomagaczy. Wyjątkiem są takie naturalne suplementy jak np. ekstrakt z grejpfruta czy spirulina. Ale żeby łykać kapsułki? Żadna siła by mnie do tego nie zmusiła, wystarczy mi codzienne łykanie leków. Od jakiegoś czasu jednak wiem, że muszę się przeprosić z suplementami, bo zauważam, że mam pewne niedobory. Widzę to m.in. po włosach, które mimo zdrowego odżywiania od kilku lat i ogólnie dobrej pielęgnacji nadal są w złym stanie. Widzę to po kiepskiej kondycji paznokci czy nawet kolan kiedy zaczynam biegać… Na razie jednak nic nie stosuję, pod wpływem rady pani profesor zdecydowałam się zrobić analizę pierwiastkową włosów. Może napiszę o tym post. 

suplementy_diety

Książka profesor Wawer to prawdziwa kopalnia informacji nie tylko o suplementach, ale też (a może przede wszystkim) o składnikach odżywczych w pożywieniu. Zachęcam Was do udziału w konkursie, w którym mam do rozdania 3 takie książki. Na razie 3, ale konkursów będzie więcej :). Aby wygrać należy prawidłowo odpowiedzieć na pytanie:

Jak możemy zbadać niedobory pierwiastków w organizmie?

Nagrodzę 1, 10 i 20 prawidłową odpowiedź. Na odpowiedzi czekam pod adresem mailowym kontakt@zdrowomania.pl

Ok, przejdźmy do następnego punktu programu. Taniec brzucha! Zawsze uwielbiałam go podziwiać, ale nigdy nie miałam okazji spróbować. Teraz po spróbowaniu jednak pozostanę przy podziwianiu ;). Nie chodzi o to, że mi się nie podoba, bo jest to super sprawa, ale jednak mam za mocno zakorzenione pewne zachowania z latino i nie odnajduję się w tym orientalnym klimacie. To jest inne tempo, inny rytm… Szczerze mówiąc zupełnie tego nie ogarnęłam 🙂 ale Ania mówiła, że to naprawdę nie jest proste i grunt, aby nie zniechęcać się po pierwszych zajęciach.

Ja pozostanę przy podziwianiu, ale Was oczywiście zachęcam aby spróbować i samodzielnie ocenić czy ta forma aktywności jest dla Was :). 

20150210_114420

Jeśli chodzi o przepis na smoothie to potraktujcie to jako inspirację. Ja postawiłam na koktajl z 3 owoców egzotycznych, a olej kokosowy extra virgin jest idealnym dopełnieniem tego tropikalnego smaku. Citrosept Organic i spirulina dodane w rozsądnej ilości nie wpływają na smak, a jedynie dodają wartości odżywczych – ekstrakt z grejpfruta to żródło witaminy C i pochodzących z grejpfruta bioflawonoidów, a spirulina ma tyle pozytywnych właściwości, że trudno je streścić w jednym zdaniu, można napisać o niej osobny post. Zamiast tych dodatków możecie zastosować inne, np. dodać zmielone siemię lniane lub ostropest, otręby, inny ekstrakt w płynie… Możliwości jest mnóstwo, chodzi wyłącznie o to aby maksymalnie wzbogacać swoje posiłki. 

koktajl

 Składniki koktajlu (na ok. 2 szklanki)

  • 1 pomarańcza
  • 1 mango
  • 1/4 ananasa
  • łyżeczka nierafinowanego oleju kokosowego
  • łyżeczka sproszkowanej spiruliny
  • 40 kropli Citroseptu

No to miłego oglądania!

Po raz kolejny zapraszam też do subskrypcji i na fanpage ZdrowoManii. To tam będą odbywać się kolejne konkursy i tam w pierwszej kolejności publikowane będą nowe odcinki. 

Kategorie: Zdrowe ciało

W dużym skrócie - freelancerka, pasjonatka zdrowego i uważnego stylu życia, miłośniczka Warszawy, psów i kuchni roślinnej. LifeManagerka.pl to blog lifestylowy, którego tematem przewodnim jest szeroko pojęte, umiejętne zarządzanie swoim własnym życiem. Począwszy od odpowiedniego odżywiania i regularnej aktywności fizycznej, poprzez rozwój osobisty, a skończywszy na licznych detalach, które czynią nasze życie lepszym, prostszym i szczęśliwszym.

  • W.

    Któremu składnikowi koktajl zawdzięcza ten piękny zielony kolor?

  • Klaudia

    A gdzie kupiłaś spirulinę :)?

    • W jakimś internetowym sklepie ze zdrową żywnością przy okazji innych zakupów 🙂

      • Klaudia

        Własnie przeglądałam internet po tym odcinku zdrowomanii w poszukiwaniu spiruliny, i o każdym w ktorym ją znalazłam, są zawsze tak samo pozytywne jak i negatywne komentarze, dlatego już sama nie wiem gdzie najlepiej ją kupic żeby nie dostać podróbki 🙂
        W ogóle czytam regularnie Twojego bloga od dobrych kilku miesięcy, aż wstyd, że do tej pory nie zostawiłam po sobie żadnego komentarza, w końcu na pewno każdemu zalezy na tym, żeby jego praca została w jakiś sposób doceniona 🙂 Podoba mi się tematyka którą poruszasz, zwłaszcza w swoich programach i wydajesz się bardzo sympatyczną osobą, dlatego na pewno będę nadal regularnie odwiedzać bloga i instagrama żeby być na bieżaco 😀

        • Miło mi bardzo 🙂
          Co do spiruliny to nawet nie wiedziałam, że robią jakieś podróbki… Może za mało wiem na ten temat aby coś doradzać, ale osobiście bardziej polecam tę sproszkowaną wersję, bo można ją dodawać do różnych posiłków i tym samym wzbogacać je, a nie jest to jakaś kolejna kapsułka do łykania (tzn. w moim przypadku kolejna, dla innych może być jedyna).

  • Paulina Kinal

    taki koktajl! mhm :)) nie nadążam za Tobą 🙂

  • Karola Pałgan

    Świetny odcinek i czekam na dodatek o suplementach.

  • Fajny odconek! Ja dodaję ostatnio ziarna konopi do wszystkiego. Podpbno mają super właściwości. Dużo osób ma problemy z poszczególnymi cześciami ciała:) np włosy, paznokcie… Może jakiś odcinek o tym?

    • Będzie jeszcze odcinek, w którym pani profesor wypowie się na temat składników mineralnych ważnych dla urody, suplementów polecanych dla kobiet i mężczyzn a także na temat poszczególnych składników, np. witaminy D. To był dopiero wstęp 🙂

  • Aga, czy wiesz może ile taka analiza pierwiastkowa może kosztować? Po obejrzeniu odcinka zaczęłam się nad tym zastanawiać, bo też nie chce bez sensu brać „wszystkiego”.

  • Co do suplementów, biorę to, co mi lekarz zaleca: aktualnie jest to cynk, selen, wit. D3 oraz wit. E. I stary dobry wiesiołek 😉

    • Super zestaw dla tarczycy (wg mojego lekarza również) 🙂

      • Tarczycy, ale i starań o macierzyństwo 😉

        • Aaa, super! To jeszcze kwas foliowy mile widziany w tym zestawie;) – też biorę, chociaż u nas jeszcze nie czas:D Pozdrawiam!

        • Biorę, biorę, zapomniałam wpisać 😉

  • Świetny odcinek! Zresztą jak każdy. Nawet sobie nie zdawałam sprawy z tak wielkiej roli suplementacji w moim odżywianiu…. :/ może dlatego w ostatnim czasie mam problemy ze skórą. A z belly dance też miałam epizod i było fajnie ale to nie moje klimaty za bardzo 😀

  • Hmmm nie wiem czemu ale próbowałam pić spirulinę i nawet pyszny smak owoców nie zamaskował tego ohydnego posmaku błota:D Ewentualnie pod banana jeszcze przejdzie,ale zdecydowanie wolę inne rozwiązania i produkty o podobnych właściwościach:)

    • Może za dużo dodajesz? Ale faktycznie niektórzy są bardzo wyczuleni na ten morski smaczek i zapaszek 😉 ja na szczęście w ogóle nie czuję spiruliny w koktajlach. Dodaję max łyżeczkę.

  • Przez ponad rok uczyłam się tańca brzucha i bardzo miło wspominam to doświadczenie 🙂 Kiedyś na pewno wrócę do niego.

  • annmar

    Agnieszko, nie chcę zabrzmieć złośliwie, tylko pytam z czystej ciekawości: nie myślałaś o tym, żeby iść do logopedy i poprawić wymawianie „r”? W tym odcinku wyjątkowo mocno było to słychać. Chyba że mówisz tak przez aparat?

    • Nie myślałam, bo nie mam i nigdy nie miałam żadnej wady wymowy. Aparat utrudnia wyraźne mówienie i zdarza mi się czasem coś przyseplenić 😉 ale nie mam najmniejszego problemu z „r” i nie słyszę w tym odcinku tego problemu, a słów bogatych w „r” w nim nie brakuje ;). A jeśli gdzieś coś powiedziałam niewyraźnie to cóż, jestem tylko człowiekiem, w dodatku z kupą żelastwa na zębach.

      BTW – cały czas za blisko podkładam sobie mikrofon, może to powoduje wrażenie, że „r” jest niewyraźne.

  • Świetny odcinek 🙂

  • Gratuluję, kawał dobrej roboty! Mam na myśli głównie wątek dotyczący suplementów, bo sprzecznych informacji na ten temat nie brakuje – czekam z niecierpliwością na drugą część.
    Mam też pytanie dot. analizy pierwiastkowej włosów. Przejrzałam ofertę polecanych przez Ciebie laboratoriów – czy orientujesz się, od jakiego programu warto zacząć, np. z tych tutaj http://www.biomol.pl/cennik/cennik-uslug.html ?

  • Te różnice w cenie pomiędzy tą podstawową (12 pierwiastków) a kompletną (29 pierwiastków) nie są aż tak wielkie, więc można się od razu rzucić na tę pełną analizę… Ale szczerze mówiąc nie wiem czy aż tak szczegółowe badanie jest potrzebne. Te 12 pierwiastków to i tak dużo, a na pewno są to te najważniejsze. Nie brałabym też tej rozszerzonej wersji z programem suplementacyjnym, bo pewnie sugerują tam suplementy firm, z którymi laboratorium prowadzi jakąś współpracę… Wolałabym sama dobrać sobie suplementy znając już swoje niedobory. Ale to oczywiście moje subiektywne odczucia.

  • Ważna rzecz została powiedziana. Nawet zdrowo odżywiające się osoby w świetle dzisiejszej wiedzy naukowej powinny suplementować, niektóre składniki mineralne i witaminy. 🙂