Czy skakanie na trampolinach jest zdrowe?

Fitness na trampolinach zdobywa coraz większą popularność, a ostatnio budzi też coraz więcej kontrowersji. Postanowiłam więc, że czas rozprawić się z tym tematem… Ale nie w rozmowie z trenerem, tylko z fizjoterapeutą, który najlepiej wytłumaczy o co chodzi z tym negatywnym wpływem trampolin na zdrowie. I oto jest, odcinek ZdrowoManii, w którym odpowiadamy na pytanie, czy trampoliny są zdrowe, czy wręcz przeciwnie:

W skrócie powiem o czym mówi wywiad, ale nie ma możliwości, abym przygotowywała transkrypcje odcinków ZdrowoManii*.

  • Mój gość (Karolina Talaga, fizjoterapeutka) podkreśla, że trampolin nie da się określić jako aktywności dobrej lub złej. Wszystko zależy od techniki jej wykonywania. Niestety bardzo często jest tak, że duża część sali skacze nieprawidłowo, a trener jest zbyt zajęty pokazywaniem ćwiczeń i nie kontroluje techniki swoich podopiecznych. 
  • Nieprawidłowa technika skakania może negatywnie wpływać na mięśnie dna miednicy, co może skutkować m.in. problemami z trzymaniem moczu. 
  • Dużo zależy od „jakości” kolagenu, która może być inna u każdej kobiety.
  • W odcinku jest mowa również o korzyściach płynących z tej aktywności.
  • Karolina odpowiada też na pytanie, jak to wygląda w przypadku trampolin ogrodowych oraz parków trampolin. 
  • Na prośbę jednej z Was zapytałam też jak ta kwestia wygląda u dzieci.

Prywatnie powiem, że trampoliny zdecydowanie nie są aktywnością dla mnie. Bardzo lubię Hangar 646, ale nie mogę przymykać oczu na fakt, że podczas jednej wizyty tam, ciągle muszę biegać do toalety. Być może to kwestia jakości mojego kolagenu ;)… A może tego o czym mówi Karolina – w parku trampolin nie da się skakać prawidłową techniką, dlatego nie powinno się odwiedzać tego miejsca zbyt często. Od czasu do czasu jednak nic się nie stanie! Róbmy przerwy, aby nie powodować zbyt dużego nacisku na dno miednicy i po prostu bawmy się dobrze. 

Czy trampoliny są zdrowe? czy skakanie na trampolinach jest zdrowe?

A jeśli nie chcemy rezygnować z fitnessu na trampolinach, wybierajmy zajęcia z odpowiedzialnym i zaangażowanym trenerem. Ta z pozoru mało istotna decyzja może mieć wpływ na jakość naszego życia za parę lat. Polecam Wam też fajny wpis Doroty o trampolinach. 

Przypominam również o treningu mięśni głębokich i dna miednicy. O nim też była już mowa w ZdrowoManii:

Jestem bardzo ciekawa co sądzicie o trampolinach. Ćwiczycie, macie jakieś skutki uboczne?

*Zrozumcie proszę, że produkcja odcinków kosztuje i w ZdrowoManię od początku jej istnienia zainwestowano już tak dużą sumę, że nie chcę jej tutaj podawać, bo jak sponsor to przeczyta, to będzie po ZdrowoManii ;)). Gdybym zaczęła spisywać wywiady (bo niektórzy nie lubią filmików) oglądalność odcinków spadłaby jeszcze bardziej, a to naprawdę przykre, kiedy wkłada się w coś tyle kasy, pracy i serca, a oglądalność tego jest tak mała. W internecie jest mnóstwo materiałów o trampolinach, barfie, czy innych tematach poruszanych w ZdrowoManii. Jeśli ktoś nie chce posłuchać tego, co mają do powiedzenia moi goście, może znaleźć sobie inne artykuły na ten temat. Liczę na Wasze zrozumienie. 

 

Kategorie: Czas wolny, Polecane, Sport, Video, Zdrowe ciało

W dużym skrócie - freelancerka, pasjonatka zdrowego i uważnego stylu życia, miłośniczka Warszawy, psów i kuchni roślinnej. LifeManagerka.pl to blog lifestylowy, którego tematem przewodnim jest szeroko pojęte, umiejętne zarządzanie swoim własnym życiem. Począwszy od odpowiedniego odżywiania i regularnej aktywności fizycznej, poprzez rozwój osobisty, a skończywszy na licznych detalach, które czynią nasze życie lepszym, prostszym i szczęśliwszym.

  • v_dolly

    Ciekawe jak to wplywa ogolnie na kregoslup. Zaraz sobie obejrze twoj film:)

  • Sylwia

    Jak zwykle świetny odcinek, na pewno przyda się wielu osobom. Ja na zajęciach z trampolin bylam tylko kilka razy, bo jednak skakanie przez godzinę bardzo mnie nudziło, ale jeśli wybiorę się jeszcze kiedyś, będę wiedziała na co zwrócić uwagę. Niestety nie spotkałam się, żeby trenerka poprawiała technikę u podopiecznych. Polecę filmik koleżankom, które chodzą czesto na te zajęcia 🙂

  • Czytelniczki z Wawy, polecam zajęcia z Dorką Baczyńską – pilnuje i poprawia bezlitośnie, a do tego prowadzi świetne zajęcia 🙂

  • Uwielbiam trampolinę! Nie odczuwam żadnych skutków ubocznych, chociaż straszono właśnie bólem kręgosłupa i problemami z moczem. Generalnie trampolina ma być amortyzatorem przy wykonywaniu ćwiczeń i tą lekkość spadania odczuwam zdecydowanie, kiedy podskoczę na twardej powierzchni.

  • Obejrzałam wczoraj film i mam jeszcze większy mętlik w głowie, niż po tym, co mi na Instagramie odpisałaś. Skusiłabym się, ale na wersję ogrodową, ale… Fakt, że teraz będzie wszystko dobrze, nie oznacza, że te skutki uboczne nie pojawią się za 5 czy 10 lat. Po tm jak do Ciebie pisałam, od razu poczytałam trochę i dowiedziałam się, że mięśnie dna miednicy inaczej się kurczą i rozkurczają przy trampolinie niż reszta.

  • A ja się właśnie niedługo wybieram do parku trampolin :))))

  • Dopisek przywrócił mnie trochę do równowagi 😉 Robisz coś bardzo wartościowego – postaram się przekonać do oglądania filmików. Jest tam sporo interesującej mnie tematyki! Dziękuję <3