Jak dba膰 o serce?

Dzi艣 temat i艣cie walentynkowy 馃槈 w ko艅cu serce to motyw przewodni tego dnia. O tym, co nale偶y robi膰 aby zapobiega膰 chorobom serca mo偶na napisa膰 ksi膮偶k臋, ale ja podejd臋 do tematu nieco mniej ambitnie i napisz臋 o podstawowych zasadach troski o w艂asne serce, kt贸re – cho膰 banalne, wci膮偶 s膮 zaniedbywane. Choroby uk艂adu kr膮偶enia to najcz臋stsze przyczyny zgon贸w w Polsce. Dopiero za nimi w tym przykrym rankingu plasuj膮 si臋 choroby nowotworowe i urazy.

Na zdrowie swojego serca pracujemy przez ca艂e 偶ycie, warto o tym pami臋ta膰 nawet teraz w m艂odo艣ci. To co, robimy ma艂y rachunek sumienia?

walentynki4

P.s. wybaczcie, nie mog艂am sobie odm贸wi膰 okazji do zrobienia takiej s艂ita艣nej, walentynkowej foci na bloga 馃槈

Po pierwsze – zbadaj si臋

Nawet je艣li nic Ci nie jest. Podstawowe badania maj膮ce na celu kontrol臋 uk艂adu kr膮偶enia to pomiar ci艣nienia t臋tniczego, lipidogram, badanie poziomu cukru we krwi oraz EKG. 

Temat rozwin臋 mo偶e na przyk艂adzie lipidogramu, czyli kontroli poziomu cholesterolu, bo to badanie cz臋sto jest zaniedbywane przez m艂ode i szczup艂e osoby. Sama nigdy bym nie wpad艂a na to, 偶e ze swoj膮 wag膮 i sylwetk膮 mog臋 mie膰 z tym problem. A tu prosz臋, kilka lat temu podczas kontrolnych bada艅 hormonalnych okaza艂o si臋, 偶e mam wyra藕nie za wysoki poziom „z艂ego” cholesterolu i za niski dobrego. Co wi臋cej – zmiana diety nic mi nie da艂a, podczas kolejnych bada艅 wynik by艂… jeszcze gorszy… Niedawno ponownie robi艂am lipidogram, ale jeszcze nie odebra艂am wynik贸w. Je艣li oka偶e si臋, 偶e w艂膮czenie regularnej aktywno艣ci fizycznej nic nie pomog艂o, b臋d臋 zmuszona w艂膮czy膰 leczenie farmakologiczne. Pow贸d takiego stanu rzeczy? W moim przypadku to akurat zaburzenia metaboliczne, ale na poziom cholesterolu we krwi bardzo du偶y wp艂yw maj膮 te偶 uwarunkowania genetyczne. Wi臋c serio – bez wzgl臋du na sw贸j wiek i BMI – musicie to sprawdzi膰.

Podobnie jest z pozosta艂ymi badaniami, nie b臋d臋 si臋 na ten temat rozpisywa膰, po prostu sprawd藕cie, czy wszystko jest ok i na co musicie zwr贸ci膰 szczeg贸ln膮 uwag臋 w swojej diecie i stylu 偶ycia.

Po drugie – jedz zdrowo

Bardzo zdrowa dla serca jest dieta 艣r贸dziemnomorska bazuj膮ca na warzywach, rybach i zdrowych t艂uszczach. Nie bez powodu w krajach europejskich to w Grecji jest najmniejsza zachorowalno艣膰 na choroby serca.

Zapomnij o chipsach, panierowanych kotletach i fast foodowych frytkach. Ogranicz s贸l i rozsmakuj si臋 w zio艂ach. Tak naprawd臋 podstawowe zasady zdrowego od偶ywiania to r贸wnie偶 podstawowe zasady dbania o serce. 

Po trzecie – ruszaj si臋

Ja wiem, bana艂. Ale trzeba o tym napisa膰. P贸艂 godziny wysi艂ku fizycznego trzy razy w tygodniu to jest ABSOLUTNE MINIMUM. Absolutne. Minimum. Prze艂膮czanie kana艂贸w na pilocie od TV to nie jest aktywno艣膰 fizyczna. Ale spacer, szczeg贸lnie w szybszym tempie ju偶 jak najbardziej. Naprawd臋 niewiele potrzeba aby zrealizowa膰 ten punkt.

Po czwarte – unikaj na艂og贸w

Palisz papierosy = nie dbasz o swoje zdrowie, to jasne. To samo, je艣li nadu偶ywasz alkoholu. Ale nie popadajmy w paranoj臋, lampka czerwonego, wytrawnego wina do obiadu lub kolacji to akurat dawka flawonoid贸w, kt贸re nasz uk艂ad krwiono艣ny naprawd臋 lubi.

Po pi膮te – „Relax, take it easy” 馃槈

Nie da si臋 unikn膮膰 stresu, ale trzeba nauczy膰 si臋 radzi膰 sobie z nim. Ka偶dy powinien znale藕膰 na to sw贸j spos贸b, dla jednych b臋dzie to aktywno艣膰 fizyczna, dla innych medytacja, a dla jeszcze innych czas sp臋dzony w gronie bliskich os贸b. Relaks powinien by膰 nieod艂膮czn膮 cz臋艣ci膮 naszego stylu 偶ycia.

I to tyle w temacie podstaw dbania o serce. Proste prawda? Nie napisa艂am o oty艂o艣ci, ale je艣li kto艣 realizuje punkt 2 i 3 to oty艂o艣膰 go nie dotyczy.

No i na koniec najwa偶niejsze – ja wiem, 偶e dla wi臋kszo艣ci z Was to o czym pisz臋 wy偶ej jest oczywiste. Ale zastan贸wcie si臋, czy to samo mo偶ecie powiedzie膰 o Waszych bliskich. Rodzicach, rodze艅stwie, partnerze… Dbajcie o swoje rodziny! Czasami okazywanie mi艂o艣ci s艂owami jest trudne, dlatego skorzystajcie z mo偶liwo艣ci pokazania tego gestami. Podrzucajcie rodzicom zdrowe przepisy, u艣wiadamiajcie ich, je艣li kupuj膮 niezdrowe produkty, namawiajcie do aktywno艣ci fizycznej… Tylko tyle i a偶 tyle. 

Udanych Walentynek, bez wzgl臋du na to, czy obchodzicie, czy nie 馃槈

 

Kategorie: Zdrowe cia艂o

W du偶ym skr贸cie - freelancerka, pasjonatka zdrowego i uwa偶nego stylu 偶ycia, mi艂o艣niczka Warszawy, ps贸w i kuchni ro艣linnej. LifeManagerka.pl to blog lifestylowy, kt贸rego tematem przewodnim jest szeroko poj臋te, umiej臋tne zarz膮dzanie swoim w艂asnym 偶yciem. Pocz膮wszy od odpowiedniego od偶ywiania i regularnej aktywno艣ci fizycznej, poprzez rozw贸j osobisty, a sko艅czywszy na licznych detalach, kt贸re czyni膮 nasze 偶ycie lepszym, prostszym i szcz臋艣liwszym.

  • Poczytaj o oleju lnianym i jego zbawiennym wp艂ywie na uk艂ad kr膮偶enia. Koniecznie nierafinowany i t艂oczony na zimno. Ja zakupi艂am wczoraj swoj膮 pierwsz膮 butelk臋, z my艣l膮 o poprawie kondycji sk贸ry i w艂os贸w. Zamierzam dodawa膰 do porannych koktajli i twaro偶k贸w.

    • Mam taki olej, nawet w smaku mi odpowiada. Niestety podobno szybko traci swoje w艂a艣ciwo艣ci 馃檨 ale nie wiem czy to prawda.

  • Ha ha. ale mnie zmyli艂a艣 t膮 s艂ita艣n膮 fotk膮 馃槈 My艣la艂am, 偶e przeczytam kolejny post o okazywaniu sobie uczu膰, kt贸rych naczyta艂am si臋 ju偶 po pachy a tu taki psikus, bardzo pozytywne zaskoczenie 馃檪 Podoba mi si臋 taka inicjatywa u艣wiadamiania jak wa偶ne jest zdrowie 馃檪 Dzi臋ki Tobie zacz臋艂am rok bardzo porz膮dnie od bada艅 馃槈

  • A ja mam cholesterol du偶o poni偶ej dolnego poziomu. Ju偶 wiem, to nic z艂ego, tylko samo dobro i nie mam poj臋cia jak to robi臋. Bra艂am te偶 leki, kt贸re podwy偶szaj膮 bardzo jego poziom w organizmie, a mi nadal spada艂. Nad tym ruchem dla zdrowia musz臋 popracowa膰. Koniecznie!

  • w艂a艣nie wys艂a艂am rodzicem link to tej notki:P lepiej bym tego wszystkiego nie uj臋艂a!

    • To pozdrawiam rodzic贸w, je艣li tu zajrz膮 馃檪

  • Wszystko bardzo, bardzo m膮dre 馃檪 dbajmy o siebie, a reszta r贸wnie偶 b臋dzie zadowolona!

  • genialne, ugryziene tematu waentynek 馃檪

  • Buu, a moja w膮troba w og贸le nie toleruje czerwonego wina 馃檨 Niestety musz臋 si臋 zaspokaja膰 r贸偶owym i bia艂ym, kt贸re uwielbiam! Odk膮d jestem pod opiek膮 dietetyka, zaczynam powoli wraca膰 na dobre tory 偶ywieniowe.