Awokado – właściwości, wskazówki, przepisy

Jednym z takich wstępnych moich założeń dot. bloga było pisanie na nim o konkretnych produktach, które są bardzo zdrowe i które powinny gościć na naszych talerzach jak najczęściej. Ot, takie „gwiazdy na talerzu” ;).

I taką gwiazdą na pewno jest awokado, jeden z moich ulubionych owoców. Wiecie, że jeszcze rok-dwa lata temu zdarzało mi się słyszeć od znajomych, że nigdy nie jedli awokado? Czy są wśród Was takie osoby? Jeśli tak to KONIECZNIE musicie to nadrobić.

awokado2

Awokado to taki magiczny owoc, który sam w sobie nie ma za bardzo smaku (choć jest on delikatnie orzechowy, maślany), ale w połączeniu z dodatkami zmienia się nie do poznania. O tym z czym je łączyć będzie później, a póki co przyjrzymy się jego bogactwu…

Wartości odżywcze

Awokado zawiera między innymi:

  • mnóstwo kwasów jednonienasyconych, czyli tych zdrowych dla serca
  • witaminy z grupy B, witaminę A, C, E, H, K, PP
  • błonnik
  • takie składniki mineralne jak wapń, fosfor, potas, kwas pantotenowy, kwas foliowy
  • polifenole, flawonoidy

Mam wrażenie, że o pozytywnych właściwościach awokado można napisać książkę, ale z takich najważniejszych informacji powinno zainteresować Was to, że awokado ma właściwości antyoksydacyjne i przeciwzapalne, a dodatkowo doskonale radzi sobie z regulacją poziomu cholesterolu we krwi – dba o wysoki poziom frakcji HDL (czyli tej dobrej) i niski fakcji LDL (czyli tej złej). Posiłek, którego ważny element stanowi awokado, nie podnosi gwałtownie poziomu cukru we krwi, co jest ważne dla diabetyków i osób z insulinoopornością.

Wskazówki, ciekawostki

  • Awokado znajduje się na liście warzyw i owoców, w których prawie nie wykrywa się pozostałości pestycydów. Nie ma też awokado genetycznie modyfikowanych, co oznacza, że bez obaw możemy je jeść w wersji dostępnej w przeciętnym sklepie.
  • Owoc ten należy jeść wtedy, kiedy już zmięknie i ma konsystencję masła w temperaturze pokojowej, w przeciwnym razie może być niesmaczne (gorzkie)
  • Aby awokado szybciej dojrzało, należy położyć je obok jabłek lub bananów, lub zawinąć w papier i schować w ciemnym miejscu. U mnie zawsze lepiej sprawdza się ta druga porada.
  • Kupując awokado można czasami trafić na takie, które jest już nadpsute. Słyszałam, że awokado psuje się od „głowy”, czyli tego miejsca w którym jest odrywane od gałęzi – jeśli mamy wątpliwości czy jest ok, wystarczy podważyć jego końcówkę i sprawdzić czy kryje się pod nią zdrowy miąższ.
  • Awokado pod wpływem kontaktu z powietrzem szybko ciemnieje i wygląda nieapetycznie, więc jeśli chcemy je przechować w lodówce na później, można temu zapobiec np. smarując je sokiem z cytryny i kładąc przekrojoną stroną do dołu. Podobno pomaga też zostawienie pestki w owocu, ale ja raz wypróbowałam ten sposób i u mnie nie zadziałał, więc jakby coś to co złego to nie ja 😉
  • Awokado nie można podgrzewać, gdyż pod wpływem temperatury gorzknieje
  • Skórkę awokado po wydłubaniu łyżeczką jego miąższu można wykorzystać jako miseczkę np. do podania w niej pasty z tego owocu 🙂
  • Skórkę można wykorzystać też jako maseczkę do twarzy – wystarczy przetrzeć skórę jej wewnętrzną częścią 🙂
  • Awokado jest bardzo kaloryczne, dlatego nie można przesadzać z jego ilością, ale na szczęście są to kalorie pełne dobrych dla zdrowia rzeczy 🙂

Z czym to się je?

  • Wystarczy sól i pieprz :). Kanapka z awokado, odrobiną soli (morskiej!) i pieprzem smakuje bardzo fajnie.
  • Awokado jest doskonałym zamiennikiem masła – dzięki jego neutralnemu smakowi można łączyć je z dowolnymi dodatkami na kanapkę
  • Pasta z awokado, czyli guacamole w różnych wersjach, to prawdziwe niebo w gębie 🙂 awokado, sól, pieprz, ogórek kiszony, pomidor, papryka, cebula, czosnek, kolendra… Kombinacje dowolne, a smak zawsze jest rewelacyjny 🙂

awokado3

  • Awokado można dodać chyba do każdej sałatki 🙂 nie pogryzie się z żadnym smakiem, a idealnie dopełni całości i podniesie wartości odżywcze potrawy
  • Osobiście jeszcze nie próbowałam, ale podobno owoc ten może być też świetnym dodatkiem do koktajli
  • O wersji „na słodko” pisałam już przy okazji szybkich, domowych słodkości – awokado warto połączyć z miodem i kakao, uzyskujemy w ten sposób zdrowy krem, np. na kanapki i do naleśników

A jakie są Wasze patenty na awokado? Chętnie je poznam 🙂

Follow my blog with Bloglovin

Kategorie: Odżywianie

W dużym skrócie - freelancerka, pasjonatka zdrowego i uważnego stylu życia, miłośniczka Warszawy, psów i kuchni roślinnej. LifeManagerka.pl to blog lifestylowy, którego tematem przewodnim jest szeroko pojęte, umiejętne zarządzanie swoim własnym życiem. Począwszy od odpowiedniego odżywiania i regularnej aktywności fizycznej, poprzez rozwój osobisty, a skończywszy na licznych detalach, które czynią nasze życie lepszym, prostszym i szczęśliwszym.

  • Jak tylko mam avocado w domu (czyli prawie zawsze) dodaję je do koktajli. Moje ulubione połączenie – na bogato – to banan, jabłko, avocado, szpinak 🙂

  • Nie przepadam za awokado, częściej stosuję maseczkę na włosy albo cerę niż jako dodatek do sałatki 😉

  • ja właśnie mam problem z awokado – nie umiemy się polubić. robiłam już guacamole, próbowałam na słodko, na kanapkę – nic nie działa 😛 to jeden z niewielu produktów, w przypadku których nawet jego wartości odżywcze nie są w stanie mnie przekonać do jedzenia go 😛

  • Muszę kupić awokado! Kusi mnie ta pasta, guacamole 🙂

  • Mi nie po drodze z awokado. Chyba, że jest faktycznie dobrze połączone z innymi dodatkami np. w postaci pasty.

  • Uwierzysz, że NIGDY nie jadłam Avocado?

  • Cytrynowa babeczka

    Uwielbiam połączenie awokado i makreli!

  • awokado na słodko, czyli z kakao i miodem – o tak! <3

  • Hmmm… a właśnie dzisiaj chodzi za mną do zjedzenia coś innego, nowego :). To chyba będzie właśnie avocado, bo też nie jadłam. Kurcze tyle życia już przeżyłam, a tyyyylu rzeczy kulinarnych jeszcze nie próbowałam. Czas to zmienić!

  • kiedyś zastanawiałam się jak moja mama i siostra mogą jeść kanapkę z avocado, to się zmieniło jak spróbowałam plasterki avocado lekko posolone położyć na bułeczce. Oszalałam na tym punkcie. Teraz niestety, że nie jadam pieczywa to i takich kanapeczek również nie 🙁 szkoda

  • Awokado plus banan i jablko albo gruszka. Mozna tez dodac jogurt naturalny. To przy okazji prosty sposob na podanie tego wartosciowego owocu dziecku, my takim deserem zajadalysmy sie z Zosią kiedy byla jeszcze zupełnym bobasem, teraz tez chetnie je 🙂

  • Ja jadłam awokado w sałatce i w tej wersji smakowało mi bardzo. Innych nie próbowałam, ale skoro ma takie korzystne właściwości to chyba wypadałoby trochę pokombinować ze smakami i potrawami z awokado 😉

  • Uwielbiam awokado, a właściwie pastę z awokado, którą robi moja mama 🙂 pycha 🙂

  • Przyznam się, że jeszcze nigdy nie jadłam awokado. Raz kupiłam, ale chyba jak chciałam się za nie zabrać to już zdążyło się zepsuć, a kolejnego podejścia nie było…

  • Uwielbiam awokado, ale moje pierwsze spotkanie z nim było nieprzyjemne, jakoś mi nie podpasowało. Ale skusiłam się raz jeszcze i od wielu już lat nie mogę się nim najeść. Dla mnie najlepsze na kanapce z solą i pieprzem jak u Ciebie, albo w połączeniu z wędzonym kurczakiem, musztardą i suszonymi pomidorami 🙂

  • ja również uwielbiam avocado. Jako, że nie jem mięsa, jest dla mnie wprost niezbędne !:)

  • Bardzo lubię smak avokado, ale nigdy sama nie kupowałam, bo nie wiedziałam, jak to ‚obsłużyć’. Dziękuję za wyczerpujący opis, łącznie z radami jak kupować i przechowywać, na pewno skorzystam! 🙂

  • M.

    Ten owoc nic a nic do mnie nie przemawia 😛

  • Kilka razy próbowałam przekonac się do awokado, ale po prostu mi nie smakuje. Może to chodzi o to, że nie wiedziałam, że powinno być dojrzałe, ale nie wiem czy odważę się kupić je jeszcze raz 😉

    • admin

      Spróbuj jeszcze raz, tylko koniecznie poczekaj aż zmięknie 🙂

  • Uwielbiam awokado! I udało mi się do niego przekonać mojego Męża, co mnie bardzo cieszy 🙂 Miękkie awokado jest jak niebo w gębie. Do tego tyyyyle przepisów jest na niego, że tylko wybierać 🙂
    Przeczytałam Twój blog od deski do deski i zostaję na dłużej :)) Świetny blog! A i Sunia prześliczna <3
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie 😀

  • Hej, też bardzo wierzę w dobroczynne działanie awokado. Osobiście lubię je najbardziej na żytnim chlebie na zakwasie, z pieprzem i ostrą papryką;
    od czasu, gdy regularnie jadam awokado nie mam przesuszonej skóry ani włosów, świetny mam też profil lipidowy.

  • Anna

    Tak awokado to pyszna skarbnica zdrowych składników 🙂

  • Ewa Dybowska

    Właśnie oglądam Twój Q&A i wspomniałaś o poście o awokado. Czytam, żeby go nie podgrzewać, a ja właśnie dzisiaj na śniadanie „zgotowałam” awokado z jajkiem w piekarniku i w sumie smak faktycznie trochę się zmienił, ale był i tak super 🙂 Polecam! 🙂

    • Bardzo często widzę przepisy z pieczonym awokado, to chyba jakaś ściema, że podgrzewany zmienia smak na niedobry. Muszę wreszcie sama spróbować i edytować tamten post 🙂

  • Pingback: Sałatka z awokado na kolację()

  • Tak, to byłam ja:), mam 27 lat i pierwszy raz w życiu, w tym roku zjadłam awokado i bardzo mi zasmakowało:)!

  • Ilona Rogowska

    A ja nie przepadam za awokado, ale wiem, że jest zdrowe, czasem robię więc z kakao i miodem, ale najczęściej po prostu kiedy jemy sushi, to zamawiamy hosomaki ;).